Typy obytných automobilů

Radek,

Alkovna

Může se zdát, že čím větší je obytný vůz, tím je lepší a pohodlnější. Tento předpokladje však správný jen částečně. Největší a velmi populární jsou automobily s GVM do 3,5 tuny,které mají postele ve výklenku nad kabinou řidiče. Bohužel však nejde o nejpohodlnější vozidla. I když jsou místa na spaní relativně velká, interiér je obvykle špatně integrovaný a kabina řidiče zůstává nevyužita, protože přední sedadla nelze otočit a při parkování je tak nelze prakticky použít. Výsledkem je, že v obytném prostoru je méně místa, než si myslíte.

Výklenek navíc výrazně ovlivňuje aerodynamiku vozidla. Nejenže má vůz horší jízdní vlastnosti, ale je uvnitř také mnohem hlasitější a při rychlostech nad 100 km/h se nepříjemně kýve (zejména při předjíždění nákladních vozidel). Některé obytné automobily dosahují i 3,2 metru.

Jednou z mála výhod vozidla tohoto typu je, že jsou vhodné pro všechny, kteří potřebují obytný automobil se šesti místy na spaní, tzn. pro rodiny se třemi nebo čtyřmi dětmi. Žádný jiný typ obytného vozu nenabízí takové množství míst na spaní.

Jako zajímavost je třeba zmínit, že některé karavany s výklenky jsou určeny pro menší počet lidí (od dvou do čtyř). V tomto případě je cílem výrobců nabídnout obytný automobil co nejkratší a aby byl snadno ovladatelný. Příkladem takového vozu je dnes vyráběná BELA Trendy 1S nebo Activa One 550 MS od společnosti Eura Mobil, který je dlouhých pouhých 5,89 metrů a má čtyři místa na spaní.

Polointegrál

Polointegrované karavany jsou v současné době nejoblíbenější skupinou rekreačních vozidel a v Evropě se prodávají nejvíce. Mezi nimi najdete auta pro dvě až pět osob.

Vzhledem k nižší spotřební dani jsou v posledních letech velmi oblíbené obytné vozy s podvozkem Ford Transit s dvoulitrovým motorem. Postele v přední části těchto automobilů jsou obvykle řešeny sníženým stropem, což mírně omezuje využitelný prostor interiéru. Kdyžje postel skloněná, obvykle už není možné sedět u stolu a přední sedadla je často nutné předem upravit nebo sklopit. Stává se také, že snížené lůžko ztěžuje nebo znemožňuje vstup do obytného automobilu, protože blokuje boční dveře.

Při rozhodování, jestli si tento typ vozidla pronajmete nebo koupíte, vezměte v úvahu jeho rozměry. Délka často přesahuje 7 metrů, šířka je 2,3 m a výška kolem 3 m, což často znesnadňuje jejich řízení.

Integrál

U plně integrovaných automobilů používají výrobci pouze podvozek dodávek, knim se pak montuje nová kabina a celý zbytek obytného vozu. Tento přístup poskytuje větší volnost při navrhování interiérů. Šířka takového vozidla je po celé délce stejná. Díky tomu je možné mimo jiné umístit druhé lůžko blíže k přední části vozidla, snížená postel neruší používání bočních dveří a uvnitř obytného vozu je spousta místa.

Integrované obytné vozy jsou mnohem dražší než polointegrované obytné automobily. Tato kategorie zahrnuje jak vozidla relativně malých rozměrů o délce o něco více než 6 metrů, tak i velmi velké luxusní obytné vozy s celkovou přípustnou hmotností 7,5 tuny a někdy dokonce i více.

Obytná vestavba

Pokud cestujeme ve více než čtyřech lidech a maximálně na 3-4 týdny, může být nejlepším řešením obytná vestavba. Karoserie je dobře integrovaným dodávkovým vozem v kombinaci s inovativními řešeními, jako je vyklápěcí postel na střeše. Taková auta jsou kratší, užší a nižší, ale uspořádaná tak, aby bylo vevnitř dostatek prostoru.

Na dálnici pojede takový obytný vůz mnohem svižněji, spotřebujete méně paliva a bude pro nás jednodušší jezdit ve městech a na úzkých silnicích. Výhodou je možnost vstupu do míst nepřístupných pro větší obytné vozy a možnost nočního zastavení v místech, kde jsoustandardní obytné vozy zakázány.

I v této třídě existují různá vozidla. Můžeme zmínit levné značky, jako je Sun Living nebo Clever, obsáhlou střední cenovou kategorii, ale najdete zde i drahé a luxusní obytné vozy, jako jsou La Strada, Westfalia nebo Hymer. Cena takového vozidla závisí na podvozku, na které byl obytný vůz postaven. Nejběžnější jsou takzvané trojčata (Fiat Ducato,Peugeot Boxer a Citroen Jumper), Volkswagen Crafter a Mercedes Sprinter. Posledně jmenované, i když jsou dražší, se nejčastěji používají k výrobě obytných automobilů pro dvě osoby, což je dáno tvarem těla a omezeným prostorem uvnitř.

Obytné dodávky (vany)

Toto je další kategorie malých rekreačních vozidel. Tělo vozu je založené na VW T6 (a jeho předchůdcích), Opel Vivaro, Toyota Pro Ace Verso nebo Renault Traffica. Kromě uznávaných výrobců a jejich značek, jako jsou VW California nebo Mercedes Marco Polo, vyrábějí tato vozidla desítky, ne-li stovky malých společností po celé Evropě.

Hlavní výhodou tohoto typu obytných automobilů je možnost jejich použití i jako běžných osobních automobilů. S výškou menší než dva metry a délkou pět až šest metrů lze takovým autem každý den bezpečně vozit děti do školy, nakupovat nebo dojíždět do práce. Ovíkendech a o prázdninách snadno změní na plně funkční obytný automobil a umožní vám cestovat se vším komfortem, tedy kromě koupelny.

Další články